JABATAN KEJURUTERAAN |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Bagaimanakah saya hendak menyalurkan maklumat tentang kerosakan di kawasan sekitar saya? |
Sebarang aduan boleh dibuat terus secara online melalui sistem aduan I-responz (www. mpsj.gov.my) dan talian Aduan MBSJ. |
2 |
Berapa hari tindakan susulan akan diambil selepas aduan diterima?. |
Dalam tempoh 14 hari bekerja. |
3 |
Apakah yang perlu dibuat sekiranya aduan tidak diambil? |
Sekiranya kerja-kerja tidak dilaksanakan dalam tempoh yang ditetapkan pengadu boleh membantu melapurkan kepada Majlis dan surat peringatan akan dikeluarkan kepada kontraktor sehingga kerja pembaikan selesai. |
4 |
Bagaimana cara untuk halang kerosakan |
Orang awam hendaklah memastikan tidak merosakkan harta awam seperti jalan, longkang, aset Majlis, lampu jalan, feeder pillar, lampu isyarat, cerun dll. |
5 |
Semasa kerja-kerja pembaikan dijalankan adakah pengadu akan dimaklumkan? |
Ya, sekiranya perlu seperti melibatkan pengalihan atau penutupan laluan/ aset pengadu serta mendapatkan maklumat tambahan. |
6 |
Adakah aduan kerosakan boleh dibuat jika di luar kawasan pengadu? |
Boleh dengan syarat aduan tersebut hendaklah tepat dan lengkap. |
7 |
Bolehkah pengadu merujuk semula aduan yang telah dibuat? |
Pengadu hendaklah menyimpan no. rujukan aduan bagi memudahkan semakan Jabatan. |
8 |
Berapa banyak aduan boleh dibuat |
Tiada had. |
9 |
Adakah pihak tuan menerima cadangan dari pengadu? |
Sebarang cadangan adalah di alu-alukan. |
10 |
Kerosakan yang bagaimanakah perlu dilaporkan kepada Jabatan ini? |
Kerosakan yang boleh dilaporkan adalah seperti berikut:-
|
JALAN |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Kenapa terdapat banyak jalan yang rosak dan berlubang? |
Jalan lama yang lebih 10 tahun, kepadatan trafik yang tinggi, kenderaan berat dan berlaku takungan air larian atas jalan. |
2 |
Apakah tindakan diambil sekiranya terdapat kerosakan di kawasan MPSJ? |
Kerja-kerja menampal jalan menggunakan premix ssecara jabatan dan juga kontraktor penyelenggaraan tahunan. |
3 |
Berapa lamakah bagi sesuatu kerosakan mengenai jalan diatasi oleh pihak MPSJ |
Bagi kerosakan minor pembaikan segera dijalankan dalam masa 3 hari bekerja. |
4 |
Adakah menutup jalan perlu kelulusan pihak MBSJ? |
Perlu tetapi dibawah kelulusan Jabatan Bangunan kecuali permit korekan jalan adalah dibawah kelulusan Jabatan Kejuruteraan. |
LALULINTAS |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Sekiranya lampu isyarat rosak, apakah tindakan pihak kejuruteraan MBSJ? |
Aduan akan dimajukan kepada kontraktor untuk tindakan. |
2 |
Berapa lamakah tindakan yang diambil sekiranya terdapat kerosakan lampu isyarat di kawasan itu? |
Tindakan serta ‑ merta. |
3 |
Terdapat simpang yang berbahaya dan trafik tidak terkawal, adakah permohonan lampu isyarat yang baru ditajukan kepada MBSJ? |
Jabatan kejuruteraan akan membuat kajian terhadap permohonan tersebut untuk kesesuaian di tapak. |
4 |
Bagaimana sekiranya ingin mengetahui lampu isyarat kepunyaan MBSJ? |
Lampu isyarat kepunyaan MBSJ mempunyai ID diletakan di tiang lampu isyarat tersebut berwarna biru dan mempunyai logo MBSJ. |
ELEKTRIK |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Jenis tiang lampu di jalan berbeza-beza, bagaimana membezakan lampu jalan kepunyaan MBSJ? |
|
2 |
Sekiranya lampu jalan atau lampu taman kepunyaan MBSJ didapati rosak, apakah tindakan yang diambil oleh MBSJ? |
Setelah menerima aduan daripada pihak pengadu, juruteknik akan menyemak ditapak berkenaan masalah dan memaklumkan pada pihak kontraktor kawasan untuk mengambil tindakan. |
3 |
Berapakah tempoh bagi pihak kontraktor MBSJ untuk mengatasi masalah kerosakan lampu jalan / lampu taman? |
Tindakan pembaikan adalah selama 3 hari dan maksimum adalah 14 hari. Bagi kes vandalisma seperti kecurian komponen dalam feeder pillar dan feeder pillar dipecahkan/dibakar, tindakan pembaikan ambil masa 2 bulan. (Perlu tempah) |
4 |
Bagaimana sekiranya ingin memohon lampu taman / lampu jalan yang baru? |
Perlu mengemukakan permohonan melalui surat dan boleh juga melalui telefon. Kelulusan pemasangan bergantung kepada semakan teknikal dan kelulusan bajet. |
SALIRAN |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Sekiranya terdapat kerosakan terhadap longkang dan saliran, apakah tindakan yang sewajarnya dibuat oleh pihak yang bertanggungjawab? |
|
2 |
Apakah langkah yang diambil sekiranya berlaku banjir di kawsan MBSJ dan berapa lama tempoh bagi MBSJ untuk menyelesaikan masalah itu? |
|
3 |
Adakah sistem saliran dibina oleh pemaju diseliakan oleh pihak MBSJ? |
Ya, selepas kawasan tersebut diserahkan kepada pihak Majlis untuk penyelenggaraan. |
4 |
Sekiranya terdapat tanah runtuh atau struktur rosak berhampiran sistem saliran yang diselia oleh MBSJ, adakah pihak MBSJ akan membaikinya? |
|
CERUN |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Apakah tindakan yang diambil oleh pihak MBSJ sekiranya terdapat cerun / tanah runtuh di kawasan MBSJ? |
Siasatan dan tindakan akan diambil dengan;
|
2 |
Berapa lamakah masa yang diambil untuk sesuatu aduan mengenai cerun diatasi. |
1. Bagi kategori aduan biasa, tempoh masa diambil untuk memulakan kerja adalah selewat-lewatnya 3 hari dari tarikh aduan diterima. |
STRUKTUR |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Apakah tindakan yang diambil sekiranya terdapat kerosakan bagi struktur ‑ struktur premis dibawah penyeliaan pihak MBSJ |
Semakan tentang jenis kerosakan akan dijalankankan bagi mengenalpasti tindakan yang perlu diambil. (samada oleh kakitangan Majlis atau bersama kontraktor yang berkenaan) |
2 |
Berapa lamakah tempoh yang diperlukan sekiranya terdapat masalah ‑ masalah struktur di premis MBSJ tersebut? |
Tempoh pembaikan adalah berdasarkan kerosakan dan dapat dikategorikan kepada 3, iaitu:
|
3 |
Adakah masalah ‑ masalah mengenai mekanikal & Elektrikal (M&E) bagi premis ‑ premis MPSJ dapat disalurkan ke bahagian struktur kejuruteraan MBSJ? |
Masalah mengenai Mekanikal & Elektrikal (M&E) boleh disalurkan ke bahagian struktur, walaubagaimanapun tindakan akan diambil oleh bahagian yang berkenaan. |
MEKANIKAL |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Sekiranya terdapat masalah ‑ masalah mengenai M&E adakah bahagian mekanikal kejuruteraan MBSJ bertanggungjawab? |
Bahagian Mekanikal hanya akan menguruskan masalah M&E yang berkaitan dengan aset MBSJ sahaja. |
2 |
Sekiranya berlaku kerosakan penghawa dingin di premis MBSJ apakah tindakan yang diambil? |
Sila hubungi Bahagian Mekanikal dan ianya akan diuruskan dengan seberapa segera dengan bantuan kontraktor tahunan yg di lantik. |
3 |
Berapakah tempoh yang diperlukan untuk memperbetulkan kerosakan tersebut? |
Tempoh pembaikan bergantung kepada jenis kerosakan antara 1 hingga 3 hari . Walaubagaimanapun bagi kerosakkan besar ianya akan di maklumkan secara bertulis tempoh pembaikannya. |
INFRASTRUKTUR |
||
BIL |
SOALAN |
JAWAPAN |
1 |
Adakah permohonan bagi kerja ‑ kerja pembinaan atau projek yang membabitkan kawasan MBSJ perlu diajukan ke bahagian infrastruktur kejuruteraan MBSJ? |
Semua permohonan perlu dikemukakan melalui kaunter OSC. |
2 |
Apakah dokumen ‑ dokumen yang perlu disertakan bersama ‑ sama permohonan bagi mendapat kelulusan daripada jabatan kejuruteraan? |
Kelulusan Pelan Kerja Tanah:
Permohonan Perlu Memiliki Kelulusan Kebenaran Merancang Dan Kelulusan JPS Sebelum Layak Dibawa Ke Mesyuarat OSC Kelulusan Pelan Jalan Dan Perparitan:
Pemaju perlu membuat persembahan bagi laporan TIA pembangunan tersebut sebelum kelulusan. |
3 |
Berapa lamakah bagi setiap permohonan untuk mendapat kelulusan daripada MBSJ? |
Tempoh proses sesuatu permohonan kelulusan adalah 14 hari bekerja. Bagi permohonan pelan kerja tanah kelulusan adalah tertakluk kepada keputusan mesyuarat OSC yang diadakan setiap 2 minggu. |
MS