MS

JABATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

BIL

SOALAN

JAWAPAN

1

Bagaimana cara untuk membayar cukai @ kompaun secara online?

Pelanggan dikehendaki mendaftar sekali seumur hidup dengan My@MBSJ .

  • Klik pada pendaftaran,
  • Isi borang dan
  • membuat pengesahan melalui e-mel link yang diberikan.

Setelah membuat pengesahan Sila

  • login masuk
  • Klik Bayaran & Transaksi
  • Pilih Kompaun / Cukai
  • Semak atau bayar
  • Cetak resit (jika bayaran telah dilaksanakan)

2

Apa diperlukan untuk membuat pembaharuan lesen?

Pelanggan dikehendaki mendaftar sekali seumur hidup dengan My@MBSJ .

  • Klik pada pendaftaran,
  • Isi borang dan
  • membuat pengesahan melalui e-mel link yang diberikan.
  • Pelanggan / perniagaan dikehendaki menghantar salinan Sijil SSM ataupun Salinan Sijil Lesen Terdahulu ataupun salinan kad pengenalan(Jika Individu) secara email ict@mpsj.gov.my , faks 0380246612 ataupun datang ke Jabatan ICT. Dalam tempoh 48 jam waktu bekerja pihak ICT akan mengaktifkan akaun pelanggan tersebut. Makluman pengaktifan akan dimaklumkan

Setelah membuat pengesahan/pengaktifkan dilaksanakan Sila

  • login masuk
  • Klik Bayaran & Transaksi
  • Pilih akaun lesen yang di pembaharui
  • Semak atau bayar
  • Cetak resit (jika bayaran telah dilaksanakan)

3

Bagaimana untuk menambah akaun cukai dalam senarai?

Sila hubungi Pihak ICT samaada telefon 03-80263225, email ict@mbsj.gov.my ataupun faks kan surat permohonan 0380246612 ataupun datang ke jabatan ICT

4

Bagaimana cara untuk melihat transaksi bayaran yang dibuat

Daftar dan membuat pengaktifan keahlian sekali seumur hidup dengan menyerahkan salinan Kad pengenalan / salinan pendaftaran syarikat kepada jabatan ICT

5

Adakah transaksi pembayaran yang lepas boleh dilihat?

Ya, Boleh.

6

Adakah aduan boleh dibuat secara online?

Ya, Boleh.

7

Berapa lama tempoh yang diberikan sebagai ahli?

Tiada had tempoh.

8

Adakah pendaftaran sebagai ahli dikenakan bayaran?

Tiada bayaran dikenakan, keahlian adalah percuma.

9

Adakah bil boleh dicetak selepas pembayaran dibuat?

Ya, Boleh.

10

Apa keistimewaan menjadi ahli My@MPSJ?

Maklumat MBSJ Di hujung Jari.

11

Berapa lama pengaktifan dilakukan untuk menjadi ahli?

  • Pengaktifan keahlian biasa serta merta selepas pengguna klik pada link email yang diberikan
  • Pengaktifan keahlian akses penuh mengambil masa 48 jam waktu berkerja selepas pelanggan menyerahkan dokumen yang telah disyaratkan

12

Apa perlu dilakukan selepas mengisi maklumat sebagai ahli?

Membuat pengesahan pengaktifran akses penuh sekiranya memiliki transaksi di MPSJ

13

Apa dokumen yang diperlukan untuk menjadi Ahli My@MPSJ?

Individu

  • Salinan kad pengenalan.

Syarikat

  • Salinan Sijil Perniagaan (SSM).

Surat pengesahan mewakilkan pemilik akaun.

14

Apakah jenis bayaran yang boleh dilakukan secara online?

  • Cukai taksiran
  • Kompaun
  • Pembaharuan lesen
  • Sewaan
  • Tempahan Gelanggang Badminton
  • Bil Pelbagai
  • Bil Air(Meter MBSJ)
  • Cagaran

Bayaran hanya boleh dilaksanakan melalui Kad Kredit Visa, Master dan Debit Kad yang mendapat kelulusan bank.